Fotograf Bo Gyllander, Örsundsbro
Utställningen öppnar den 17:e juni och är öppen när
kafet är öppet.
Jag
blev förfrågad om jag ville hänga lite bilder i sommar.
Det blir nog ett slags retrospektiv utställning med ett
20-tal fotografier
ramade i 50x70.
Som bild väljer jag en av de mer kryptiska men den
kommer att ingå i visningen och förklaras.
Bifogar också en text som min vän Göte Ask skrev inför
en utställning i Jakobsberg.
Göte Ask har varit min lärare och förebild. Jag gick på
Nordens
Folkhögskola 1979 och fick utbildning inom
dokumentärfotografi.
Examensarbetet blev ”102 bilder om Örsundsbro”. Några av
de
fotografierna visar jag här.
Den noggranne betraktaren
Jag har följt Bo Gyllanders fotografiska resa i bortåt
40 år allt
sedan han lånade min Rolleiflex och började skapa
inlevelsefulla
svartvita porträtt av företeelser i sin värld, inte bara
av människor
utan även t.ex. hus, verktyg, landskap och miljöer.
Fotograferingen
fick ta tid. Helst skulle han först lära känna de
människor som han
skulle fotografera. Han skulle studera miljön och avläsa
ljusets
karaktär, hur ljuset bäst skulle framhäva de
karakteristiska
formerna och strukturerna. De finstämda detaljerna och
nyanserna
togs fram bättre i mellanformatets större negativ än med
den
småbildskamera som han tidigare hade använt.
Snart ville han uppnå ännu bättre teknisk kvalité och
skaffade sig
en kamera för 4 X 5 tums bladfilm, men det dröjde inte
länge
förrän han övergick till ännu större negativ, 13 X 18
cm. Han blev
mycket driven i mörkrummets alla moment, framkallning av
film
och förstoring på olika pappersytor, som lämpade sig för
olika
motiv. Han var mycket kräsen och kasserade många
versioner av
sin bild, tills den stämde med hans avsikter.
Den tekniska perfektionen styrdes av respekt för det som
avbildades.
”Den som går långsamt hinner se mycket”, skrev en gång
Sune
Jonsson, den legendariske berättaren i både bild och
ord. Bo går
långsamt och arbetar långsamt och tålmodigt. Den
digitala
teknikens utveckling hjälper honom numera att fånga allt
mera
subtila skiftningar i motiven.
Naturligtvis kräver den sortens bilder att också
betraktaren tar sig
tid.
Och om man gör det, upptäcker man kanske att också enkla
föremål har ett visuellt värde, att ljuset kan få dem
att skimra och
att små, lätt förbisedda
ting kan anta storartade, monumentala dimensioner.
I den här utställningen möter vi sådana uppförstoringar
av
vardagens
triviala tillbehör. Men framför allt ser vi vissna
växter och
blommor som får nya innebörder. Skruvade hibiskusformer
kan ge
oss associationer till
dansande gestalter och antik hellenistisk skulptur.
Göte Ask
Mars 2019
Mer bilder och skrivet om det senaste hittar du på:
Instagram:
alsta_tradgardar
Facebook: Alsta
Trädgårdar
|